ROPS: Traktör kazası sebebiyle meydana gelen ölümlerin yarıdan fazlası devrilme yüzünden.



ROPS: Devrilme Koruma yapısı/sistemi (Roller Over Protective Structure) tarım, maden, inşaat gibi alanlarda çalışan arazi araçları, iş makinelerinin devrilmesini engellemek üzere kullanılan demir çerçevedir. 
Koruma demiri kullanımı için yıllar içinde her ülke benzer kurallar koymuş, benzer sonuçlar almıştır. ABD'de 1993'te %38 olan koruma demiri kullanımı 2006'da %59'a çıkmış, eski traktörlerin koruma demiriyle donatılması teşvik edilmiş ve 2028 yılına kadar oranın %100 olması beklenmektedir. Koruma demirin aktif kullanımında sürücü yaşı, traktör yaşı, yaşanılan bölge, yapılan iş gibi çeşitli faktörler etkili olmaktadır. Yine amerikanın kuzeyinde korunma demirinin aktif kullanım oranının %51, güneyde %65 olduğu görülmüştür.
Bağ, bahçe traktörlerinin, dar alanda çalışan traktörlerin ve çim biçme makinesi kullanan kişiler ROPS sistemine sıcak bakmamışlardır. Bunun için ASABE (Amerikan Biyoloji ve Ziraat Mühendisleri Birliği) çeşitli şirketlerle etkileşime girerek, AutoROPS denen sistemi geliştirmiştir. (belirli bir eğimi geçtikten sonra yarım saniyede otomatik açılan ROPS)  

1959'da İsveç, yeni üretilen sıfır traktörlere koruma demiri takılmasını içeren mevzuatını onaylayarak, bu konuda adım atan ilk ülke oldu. 1965 yılında ise bütün traktörlere Koruma demiri takılması istendi. Geçen birkaç yılının ardından Avustralya, Almanya ve Danimarka'da benzer mevzuatlar çıkardı. ABD'de 1967 yılında ASABE koruma demiri kullanımına dikkat çekti, 1975'te ROPS mevzuatı kabul edildi, 1986'da üretilen bütün traktörlerde kullanılması zorunlu hale geldi. Türkiye'de ise 2001 - 2002 yılları arasında bir çalışma yapılmış, iz genişliği 1150 mm'den fazla olan, yüksüz kütlesi 600 kg ile 3 ton arası olan, azami tasarım hızı 6 km/s ile 40 km/s olan, tarım veya ormancılıkta kullanılan, ana işlevi çekme gücü sağlamak olan, aletleri çekmek, itmek, taşımak veya tahrik etmek için özel olarak tasarlanmış, en az iki dingilli, yük ve yolcu taşımak için donatılabilen motorlu araçların, kısaca lastik tekerlekli traktörlerin, sürücü koltuğu önüne koruma çerçevesi monte edilmesi uygun görülmüştür.
Traktör kazası sebebiyle meydana gelen ölümlerin yarıdan fazlası devrilme yüzünden.
Koruma demiri devrilme durumlarında tek başına %71, koruma demiri + emniyet kemeri olduğunda %99'a kadar koruyuculuk gösterir. Devrilme bir saniyeden daha kısa sürede gerçekleşir, kaçma imkanınız neredeyse sıfırdır. Hidrolik kollarına bağlı ekipmanı en yukarıda değil, zararı olmayacak kadar kaldırın, (ağırlık merkezi yerden yükseldikçe devrilme riski artar) ön ağırlıkları mutlaka kullanın, eğilemlerde vites değiştirmekten kaçının, eğer traktörde takılı kepçe benzeri bir ekipman varsa hedefe ulaşana kadar en yukarıya kaldırmayın, seyehat sırasında fren pedalını kilitleyin, motor frenini kullanın. Devrilme kazalarının tamamına yakını tecrübeli sürücüler tarafından gerçekleştirilir. Malınız canınızdan daha değerli değildir, kurallara uyun. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÖCÜ MÜ GDO MU?

-Pestisit çeşitleri ve insektisitlerin etki ettiği sistemler ve mekanizmalar-